Bpm را می توان یکی از تئوری های مدیریتی قدرتمند در دنیا دانست . مفهومه اصلی آن مدیریت فرایند های کسب و کار به صورت منطقی است

و در سازمان های فرآیند محور موثر است . سازمانهای فرآیند محور سازمانهای مدرنی هستند که توانستهاند فعالیتها را در فرآیندهای کاری تعریف و این فرآیندها را در سازمان به اجرا درآورند.

از نظره مدیریتی bpm یک چرخه طبیعی را طی می کند . هدف اصلی این چرخه چیزی است که کسب و کارهای امروزی به شدت به دنبال آن هستند ، پویایی وانعطاف پذیری که مهمترین اهداف نرم افزار مدیریت کسب و کار است .

چرخه مدیریت کسب و کار به این صورت انجام می شود که هر فرآيند بايد با توجه به بهترین شرایط فعلی پیادهسازی شود و بعد  در طول زمان با توجه به خواسته های جدید بتوان فرايند مورد نظر را بهبود بخشيد و اين چرخه ممكن است بارها در مورد فرآيندها اجرا گردد . از اين رو چرخه حيات  BPM به طور مداوم تکرار می شود  و هر بار تكرار بايد بهبود یابد و منطق كاري آن تقویت گردد .

پس از تلفیق مدیریت فرآیند کسب و کار با تکنولوژی مدرن و سیستماتیک کردن آن نرم افزار مدیریت کسب و کار پدید آمد .

به نرم افزار مدیریت فرآیندهای کسب و کار ، نرم افزار Bpms گفته می شود و bpms سیستم مدیریت کسب و کار است .

از آنجایی که هدف اصلی مکانیزه کردن سازمان است و روند تبدیل سازمان های داده محور به سازمان های فرآیند محور را سر می گیرد بعضی آن را نرم افزار اتوماسیون اداری نیز معرفی می کنند .

نرم افزار مدیریت فرایند کسب و کار اهدافی مشخصی دارد و هنگامی که در سازمان پیاده سازی می شود باید این اهداف را به وضوح مشاهده کرد :

فرآیند ها روال کار سازمان و افراد را مشخص می کنند .

مراحل بعدی هر فعالیتی توسط  Bpms مشخص می شود .

نرمافزارهای جزیرهای در فرآیندهای اجرایی سازمان با یکدیگر یکپارچه می شوند .

درهر لحظه میتوان فرآیندها را مورد بررسی قرار داد و میزان فعالیتهای هر واحد را برآورد نمود .